Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی به سریال تلویزیونی "همسران" نگاه می‌کنیم پر از ایده و داستان و سادگی در روایت خانواده است. نکته‌ای که یکی از بازیگران اصلی‌اش به آن اشاره دارد و گاهی خودش را علی صدا می‌زند. از فردوس کاویانی یاد می‌کند که این روزها کم پیدا شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،  این روزها کمتر او را در قامت بازیگر در سریال تلویزیونی یا فیلم سینمایی می‌بینیم؛ بازیگری که فعالیتش را با تئاتر در سال 1370 و در سینما با "راه افتخار" داریوش فرهنگ سال 1373 آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فیلم "پری" داریوش مهرجویی نقش کوتاهی داشت اما با اجرا کارش را در تلویزیون شروع کرد و مجری مسابقه "راز سیب" شد. در سریال "همسران" نامش بیشتر سر زبان‌ها افتاد؛ البته که در "دزدان مادربزرگ" بیشتر دیده شد. چندی پیش بعد از "آسمان من" محمدرضا آهنج و "ماه و پلنگ" احمد امینی، روحانی سریال "ستایش"3 شد؛ اما خودش خیلی اصراری به حضور در همه نوع سریال، فیلم و نقشی ندارد. به همین‌خاطر در "خانه تو" شبکه چهار سیما اجرا می‌کند. این ویژه‌برنامه زنده در هر قسمت به رویداد شاخصی در 40 سال گذشته کشور می‌پرداخت.

درست است که "جم" کارش را با فیلم‌های "پری" و "راه افتخار" آغاز کرد اما با سریال "همسران" شناخته شد و به محبوبیت رسید. حضور در این سریال و نقش آفرینی در قالب کاراکتر «علی» برای جم به مثابه پیمودن ره صدساله در یک شب بود. بماند که بعدها بسیاری از بازی‌های دیگر او زیر سایه نقشش در سریال همسران قرار گرفت و آن‌چنان که باید و شاید دیده نشد. فرهاد جم البته اذعان دارد که کاراکتر علی در سریال همسران چندان از خودش دور نبوده و بیژن بیرنگ به عنوان نویسنده این مجموعه، بسیاری از ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی او را به نقش اضافه کرده است. این بازیگر در این گفت‌و‌گو از چگونگی حضور و بازی اش در "همسران" و به عنوان یکی از چهار شخصیت این سریال می‌گوید، آن هم به عنوان یک جوان تازه فارغ‌التحصیل شده که به گفته خودش، رزومه کاری قابل توجهی هم نداشته است.

جم اگرچه علاوه بر بازیگری، به حوزه‌های همچون اجرا و کارگردانی هم ورود کرده  اما دغدغه اصلی این روزهایش را نویسندگی می‌داند و در این روزهای کرونایی هم روی سومین کتابش کار می‌کند. او همچنین تلاش دارد تا بتواند اولین فیلم سینمایی‌اش را کارگردانی کند. دزدان مادربزرگ، ماه مهربان، تولدی دیگر، خوش رکاب، عشق سال‌های جنگ، آسمان من و ستایش از جمله دیگر سریال‌های تلویزیونی‌اند که جم در آنها به ایفای نقش پرداخته است. فرهاد جم درباره کم‌کاری‌اش در بازیگری سینما و تلویزیون  به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: حالم با اینکه هرچیزی بازی نکنم بهتر است؛ البته در این سال‌ها همیشه پیشنهاد داشته‌ام اما نپذیرفته‌ام. هرچند اگر پیشنهاد خوبی برسد حتماٌ خواهم پذیرفت.

بیشتر از اینکه بگویم دوست‌دارم در چه سریال‌ها و فیلم‌هایی حاضر باشم و یا چه نقش‌هایی به من پیشنهاد شود دوست دارم کارهای خوبی ساخته شوند.کارهایی که سرشان به تنشان بی‌ارزد روی آنتن برود و یا در سینما ببینیم. برای ما مخاطب مهم باشد که چه کسی این آثار را می‌بیند فقط روی آنتن بردن و پخش کردن اهمیت نداشته باشد. او اعتقاد دارد جای ارتقای سواد مالی و ارتباطی و برنامه‌هایی مثل "خانه تو" در تلویزیون خالی است. برنامه‌هایی که بتواند آموزش‌های لازم را در مواجهه با اتفاقات مختلف به مردم بدهد. از پس‌انداز کردن تا بیمه و دانش‌های آموزشی و ... 

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

هنوز هم گاهی خودم را علی صدا می‌کنم

* این روزها سریال "همسران" از تلویزیون پخش می‌شود. شما با این مجموعه تلویزیونی یک شروع فوق‌العاده و طوفانی در تلویزیون داشتید، به طوری که پس از گذشت 26 سال مخاطبان همچنان شما را با کاراکتر علی به یاد دارند. خودتان چه نگاهی به نقشتان در همسران دارید؟ این نقش یک فرصت در کارنامه بازیگری‌تان بود یا یک چالش که باعث شد بسیاری از نقش‌آفرینی‌های بعدی‌تان در سایه این نقش قرار بگیرد؟

اگر دروغ نگویم هنوز هم گاهی خودم را علی صدا می‌کنم (می‌خندد). به هر حال، من قبل از همسران در دو فیلم "پری" و "راه افتخار" بازی کرده بودم که البته اکران‌شان به بعد از همسران موکول شد. بازی در سریال همسران با وجودی که نزدیک به یک سال مرا درگیر خودش کرد، بر زندگی شخصی و حرفه‌ای‌ام بسیار تأثیر گذاشت. تجربه‌های بسیار خوبی با این سریال به دست آوردم که هم خودم از آنها استفاده کردم و هم به هنگام پیشنهادات بعدی که برای بازیگری به دستم می‌رسید لحاظ می‌کردم. به هر حال، خیلی از پیشنهاداتی که بعد از "همسران" می‌شد شبیه علی بود. چون این نقش دیده و موردپسند واقع شده بود می‌خواستند حالا مثلاً با یک تغییر اسم، در سریال دیگری تکرار شود. "همسران" از همه لحاظ کار متفاوتی بود و برای همه عوامل سریال یک اتفاق خوب به شمار می‌رفت.

می‌خواهم بگویم سایه علی بر سر من نبود

* چقدر تلاش کردید تا از زیر سایه نقش علی در "همسران" خارج شوید و ابعاد دیگر از توانایی‌تان در بازیگری را به نمایش بگذارید؟

به هر حال کاراکتر علی خیلی خاص و ویژه نبود که حتی بخواهیم درباره‌اش تحقیقاتی خاص کرده و دورخوانی‌های متعدد داشته باشیم. علی خیلی خیلی نزدیک به فرهاد جم بود، هم به لحاظ سن و سال و هم از منظر ویژگی‌های اخلاقی. بیژن بیرنگ از ویژگی‌های چهار بازیگر اصلی سریال وام می‌گرفت و در طراحی شخصیت علی و سایر کاراکترها استفاده می‌کرد. ما از صبح تا شب با هم بودیم و بیرنگ نوع ادبیات و عکس‌العمل‌هایمان را می‌دید و به کاراکترها منتقل می‌کرد. می‌خواهم بگویم سایه علی بر سر من نبود، بلکه این کاراکتر یک ترکیب ممزوج شده از تصورات بیژن بیرنگ و فرهاد جمی بود که تازه درسش تمام و وارد حیطه بازیگری شده بود.

وقتی فردوس کاویانی جایگزین محمدحسین لطفی شد

* چگونه شد که به عنوان یکی از نقش‌های اصلی سریال "همسران" انتخاب شدید؟

داستانش خیلی طولانی است. ابتدا قرار بود بیژن بیرنگ و مسعود رسام تهیه‌کننده باشند و غلامحسین لطفی سریال "همسران" را کارگردانی کند و خودش هم بازیگر نقش کمال لطفی باشد. مسعود شاه محمدی مرا به بیرنگ و رسام معرفی کرد. به دفترشان رفتم و صحبت کردم. بیرنگ و رسام مرا پسندیدند اما لطفی کمی مردد بود. من جوانی 26-27 ساله تازه فارغ‌التحصیل بودم که هیچ رزومه‌ای هم نداشتم و فیلم‌هایم هم اکران نشده بود. ما یک روز سر صحنه رفتیم اما بعد از فیلمبرداری، کار یک هفته متوقف شد. بعد هم تغییراتی صورت گرفت و قرار شد بیرنگ و رسام خودشان کارگردانی "همسران" را برعهده بگیرند. به جای خود آقای لطفی هم فردوس کاویانی نازنین آمد و نقش کمال را بازی کرد.

از فردوس کاویانی آموختم

چطور با فشردگی یک کار هفتگی آن هم به عنوان اولین نقش‌آفرینی جدی‌تان در تلویزیون کنار آمدید؟

ما همه وقت و انرژی‌مان را برای "همسران" گذاشته بودیم. شاید آن زمان این همه گرفتاری و دردسرهای امروز نبود. آن سال‌ها زندگی خیلی ساده‌تر و شادتر بود. همه تمرکز من روی این سریال تلویزیونی بود و فکر می‌کنم جواب هم داد. در کنار فردوس کاویانی عزیز خیلی تجربه‌های جدید آموختم و ترکیب آقای کاویانی و خانم مهین ترابی در مقابل من و خانم پاوه‌نژاد بسیار درست بود و خوب از آب درآمد. این ترکیب در زمان درست، جای درست و کار درست شکل گرفته بود.

تکرار "همسران" را می‌بینم یادِ بازیگران مرحوم سریال می‌افتم

خاطره جالبی از بازی در سریال "همسران" به یاد دارید که قبلاً بازگو نکرده باشید؟

خاطره که زیاد دارم. ما به نوعی به شکل زنده کار می‌کردیم. شنبه تا سه‌شنبه تصویربرداری داشتیم و سریال چهارشنبه روی آنتن می‌رفت، خیلی خیلی جالب بود که عکس‌العمل مردم را به روز می‌توانستیم ببینیم و البته این نظرات را در کارمان اعمال می‌کردیم. ما در مدت یکسالی که درگیر "همسران بودیم" به مسائل روز جامعه می‌پرداختیم. این روزها که دوباره این سریال پخش می‌شود و تماشا می‌کنم متأسفانه می‌بینم که یکی دو نفر از بازیگران هر قسمت مرحوم شده‌اند و دیگر در میان ما نیستند. یا آقای فردوس کاویانی به دلیل بیماری مدت‌هاست در جلوی دوربین قرار نگرفته‌اند و برایشان آرزوی سلامتی دارم.

شاید دیگر زیاد درگیر کار بازیگری نباشم

پس از "همسران" در دهه 70 به نوعی بازیگر پُرکاری بودید اما در دهه 80 و 90 کم‌کار شدید، علت چه بود؟ خودتان سختگیری می‌کردید؟

خب بازیگر بزرگ می‌شود و تغییر می‌کند. نقطه نظرات و سلایق عوض می‌شود و دیگر کمتر به هر چیزی تن می‌دهی. به هر حال، در جوانی انرژی بیشتری داری و می‌خواهی به خیلی چیزها برسی اما وقتی سن و سالت بالا می‌رود، آرام می‌گیری و سعی می‌کنی به حداقل‌ها راضی باشی و زندگی را آسان‌تر بگیری. نقش باید خیلی به دلم بنشیند تا قبولش کنم. ترجیح می‌دهم در آرامش زندگی کنم و این روزها در دوران کرونا روی کتاب سومم کار می‌کنم. شاید دیگر زیاد درگیر کار بازیگری نباشم، هر چند اگر پیشنهاد خوبی برسد حتما خواهم پذیرفت.

وقتی آقای بازیگر، مجری شبکه چهار می‌شود

و مدتی هم به کار اجرا روی آوردید. مجری‌گری چقدر برایتان جدی بود؟

مسابقه "راز سیب" را خیلی دوست داشتم، چالش غریبی بود برای من. البته کار اجرا هم برای یک مقطعی بود. بعضی‌ها می‌گفتند اجرای این مسابقه کار اشتباهی بود و روی بازیگری‌ات تأثیر گذاشت اما خودم کار را دوست داشتم و فکر هم نمی‌کنم با خرج و مخارج امروز دیگر امکان ساخت چنین برنامه‌ای باشد. این اواخر نیز اجرای برنامه زنده "خانه تو" در شبکه چهار را برعهده داشتم.  جای ارتقای سواد مالی و ارتباطی و برنامه‌هایی مثل "خانه تو" در تلویزیون خالی است. برنامه‌هایی که بتواند آموزش‌های لازم را در مواجهه با اتفاقات مختلف به مردم بدهد. از پس‌انداز کردن تا بیمه و دانش‌های آموزشی و ... 

اولویتم کارگردانی است

* در حال حاضر اولویت کاری‌تان بازیگری است یا نویسندگی و مجری‌گری؟

اولویت اصلی‌ام کارگردانی است و تلاش دارم تا بتوانم اولین فیلم سینمایی‌ام را بسازم. اما در میان این رشته‌هایی که شما نام بردید به ترتیب نویسندگی، بازیگری و اجرا را ترجیح می‌دهم.

کتاب سومم را می‌نویسم

* دوران کرونا چطور می‌گذرد و بیننده تکرار سریال "همسران" هستید؟

فعلاً در خانه و درگیر کتاب سومم هستم. بعضی از دوستانم خبر داده‌اند که سریال "همسران" از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود فقط ای کاش ساعت پخشش کمی دیرتر بود. 

تجلیل از مجری تلویزیون در روز رونمایی از سه‌گانه رادیو فرهنگ13سالگی ‌پرس‌تی‌وی| وقتی شبکه انگلیسی‌ تلویزیون با فقدان خبرنگار آمریکایی مواجه می‌شود"شرم" آخرین حضور سیروس گرجستانی/ سریالی که ابوالفضل پورعرب را برگرداندشهدای غواص لشکر 21 امام رضا(ع) سوژه سریال تلویزیون شدگروه "سلمان‌فارسی" در شاهرود/ سریال "داود میرباقری" به ماجرای غدیر می‌رسد؟

انتهای پیام/

R1515/P/S4,1430/CT2 واژه های کاربردی مرتبط بازیگران سینما و تلویزیون ایران سریال ایرانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون بیشتر بخوانید... مشروح گفت‌وگوی زنده تسنیم با محمدحسین لطیفی| عذرخواهی به خاطر "قلب‌یخی" ناتمام/ ۷۵ درصد بودجه فیلم به بازیگرها می‌رسد! + فیلم

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازیگران سینما و تلویزیون ایران سریال ایرانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تلویزیون بازیگران سینما و تلویزیون ایران سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون سریال تلویزیون فردوس کاویانی برنامه هایی بیژن بیرنگ فرهاد جم خانه تو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۶۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟

این اهمیت از آن‌روست که با توجه به آمارهای منتشر شده از‌سوی نهادهای علمی کشور بیشتر مخاطبان ایرانی به موضوعات دینی اهمیت می‌دهند و براساس آخرین پیمایش مرکز تحقیقات صدا وسیما نیز پربیننده‌ترین برنامه‌های رسانه‌ملی برنامه‌های مذهبی هستند. اما این‌که چرا تاکنون درصنعت فیلمسازی و سریال‌سازی به چنین موضوع مهمی کمتر پرداخته شده نیاز به بررسی بیشتری دارد.   سینما و فیلمسازی مذهبی  سینما ذاتا هنری قصه‌گو و در عین‌حال وابسته به تکنولوژی محسوب می‌شود و به همین جهت بستر خوبی برای طرح روایت و داستان‌های برآمده از باورها و عقاید انسان‌ها در طول تاریخ است. همچنین به‌دلیل بدیع و مدرن بودن، ابزارهای نامحدودی در اختیار دارد که می‌تواند در اذهان مخاطبان عمیقا اثرگذار باشد. از آغاز شکل‌گیری سینما در اواخر قرن نوزدهم تا به امروز، جادوی سینما این امکان را فراهم کرده تا سینماگران، دغدغه‌های اعتقادی و مذهبی خود را از طریق این رسانه به نمایش بگذارند. به‌طورکلی این تولیدات دارای اهمیت استراتژیک هستند و می‌توانند در نمایش و قرائت مطلوب مردم درخصوص ادیان، مهم و پرطرفدار باشند.   چرا سینمای دینی در ایران شکل نمی‌گیرد سینمای ایران اسلامی که به‌عنوان مرکز اصلی تجمع شیعیان دنیا، سال‌هاست در تولیدات انواع فیلم‌های سینمایی با رویکردهای انسانی و اخلاقی خوش درخشیده اما به‌نظر می‌رسد تاکنون برای تولیداتی از نوع سینمای دینی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد؛ آن‌هم در شرایطی که جریانات انحرافی صهیون و وهابیت، تمام سپاه خود را برای به تصویر کشیدن دوران صدر اسلام به‌گونه‌ای که مطلوب خودشان است، به میدان آورده‌اند. از ساخت فیلم و حکمرانی بر سینمای هالیوود تا بودجه‌ریزی و سریال‌سازی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خاورمیانه برای تحریف تاریخ شیعه و دوران امامت اولاد نبی اسلام‌(ص) آن هم بدون رعایت ابتدایی‌ترین ملاحظاتی که می‌توان داشت.   تحریف تاریخ شیعه مصداق فراوانی را می‌توان از میان تولیدات عربی درباره تحریف تاریخ شیعه هم‌راستا با تفکر ضدایرانی مثال زد اما متأخر‌ترین آنها می‌تواند مجموعه‌هایی مانند «اِمامُ الْفُقَهاء» یا «حشاشین» باشد که این روزها نامش سر زبان‌ها افتاده است. این تولیدات نمایشی گرچه از‌سوی برخی با سهل‌انگاری دنبال می‌شود اما ماجرای آنها عمیق‌تر از مباحثی چون جنبه سرگرمی صنعت فیلمسازی است و تلاش می‌شود تا با القای تصویری غلط، زمینه تحریف تاریخ را فراهم کند.به طور مثال این مجموعه‌های تلویزیونی نه فقط به‌دور از اهداف سیاسی و ضد‌شیعی ساخته نشده‌اند بلکه دقیقا می‌دانند چه هدفی را دنبال می‌کنند و قرار است چه تصویری از اسلام و شیعه به جهان ارائه نمایند تا در نهایت آنچه در اذهان در مورد اسلام و تشیع شکل می‌گیرد، به نفع خودشان و در راستای تضعیف اندیشه ولایی شیعیان باشد که امروز رسانه‌ها‌ و اندیشمندان صهیونیستی چنین تفکری را مانع جدی حیات خود می‌دانند.   تصویری تحریف شده از امام صادق‌(ع)  به عنوان نمونه مجموعه «اِمامُ الْفُقَهاء» که در رابطه با زندگی امام صادق‌(ع) به کارگردانی سامی جنادی سوری و نویسندگی حامد العلی کویتی با حمایت شرکت کویتی الخیر در ۳۰ قسمت ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ از شبکه العراقیه در عراق پخش گردید و پس از آن شبکه الکوثر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز البته با برخی اصلاحات، از‌جمله پوشاندن چهره مبارک بنیان‌گذار مذهب شیعه‌(ع) و پدر بزرگوارشان، آن را به نمایش گذاشت، تلاش شده تا روایتی تاریخی از خلفای اربعه ارائه دهد و با توجه به نهضت علمی که امام باقر(ع) و امام صادق‌(ع) پایه‌گذاری کردند، این موضوع را اثبات کند. این در حالی است که این سریال با توجه به جایگاه این دو امام شیعه در پی اثبات جریان خلافت است اما از این امامان و خلافت برحق آنها چیزی نمی‌گوید.همین امر سبب شد برخی‌ مراجع تقلید در کشورهای مختلف اسلامی از این سریال انتقاد کنند. «اِمامُ الْفُقَهاء» اگرچه مدرسه علمیه امام صادق‌(ع) در مسجد النبی‌(ص) و پرورش فقها و علما در آن مدرسه را به تصویر کشیده است، اما به امامت این امام بزرگوار و نشان دادن شخصیت وی در حد یک فقیه، بسنده کرده که چنین رویکردی در مجموعه‌ای که مدعی روایت زندگی امام صادق‌(ع) است، نمی‌تواند بی‌هدف بوده باشد.بر همین اساس باید این سؤال را مطرح کرد، آیا واقعا ساخت فیلم و سریال در خصوص بنیان‌گذار مذهب شیعه وظیفه سینما و تلویزیون ایران نیست؟    حشاشین در مقابل تفکر شیعی در راستای بررسی تولیدات فیلمسازی و سریال‌سازی، باید گفت سریال حشاشین نیز که در ماه رمضان امسال پخش شد و تلاش کرده جنبش شیعه اسماعیلیه را همراستا با داعش به تصویر بکشد را هم باید در این رابطه ارزیابی کرد. اسماعیلی‌ها نام خود را از اسماعیل بن جعفر، فرزند امام صادق‌(ع) گرفته‌اند. آنها برخلاف شیعیان اثنی‌عشری، که امام موسی کاظم‌(ع) برادر کوچک‌تر اسماعیل را به عنوان امام پذیرفته‌اند، معتقد بودند اسماعیل جانشین امام صادق‌(ع) بوده است. همین تفکر انحرافی حالا دستمایه جریان‌های صهیونیستی شده تا از زبان کشورهای سکولار اسلامی فیلمی ساخته شود که تفکر شیعی را با داعش ساخته شده توسط غرب پیوند زنند و به جهانیان نشان دهند که تفکر داعشی هم‌راستا با تفکر شیعی است‌ و با تحریف تاریخ، کذبیات تفکری خود را جای حقیقت اندیشه شیعیان جا بزنند.   سینما حق دستکاری تاریخ را ندارد با بازخوانی انتقادات و واکنش‌هایی که امروزه از سوی منتقدان به چنین آثاری می‌شود، می‌توان به‌خوبی دریافت که جریانات صهیونیستی چگونه از دو‌قطبی‌سازی و پاک‌کردن تاریخ بهره می‌برند. به‌طور مثال شاید فیلمنامه‌ای با یک قصه اجتماعی و عاشقانه این امکان را برای فیلمساز فراهم کند تا دخل و تصرفی در موضوع ایجاد نماید اما فیلمساز طبیعتا حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، به‌خصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است؛ این نقدی است که وجیهه عبدالرحمن از بازیگران سینمای عرب به‌تازگی بر سریال «حشاشین» مطرح کرده است. متاسفانه پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامه‌ها را از بین رویدادهایی برمی‌گزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیان‌شان را ستایش می‌کند و این قطعا به نفع درام نیست و وقتی این درام درخصوص به تصویر کشیدن شخصیت‌های ارزشمند دینی جمع زیادی از مردم دنیا باشد، اشکال چنین رویکردی بیشتر نمود پیدا می‌کند.حتی برخی منتقدان شبکه‌های عربی نیز در مورد این سریال گفته‌اند: این مجموعه نمایشی در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است.    وقتی صهیون برای کوبیدن اسلام سیاسی دست به‌کار می‌شود ساخت سریال‌هایی چون حشاشین از سوی جریان صهیونیستی که امروز در ضعیف‌ترین جایگاه خود قرار دارد راهبری می‌شود تا با کوبیدن اسلام سیاسی در ایران، اخوان‌المسلمین در مصر و حماس‌ در فلسطین که بزرگ‌ترین دشمن آنها محسوب می‌شود و جریان مقاومت را در منطقه پدید آورده‌اند به جریان تندروی ساخته شده توسط آمریکا داعش نسبت دهد که اسلام‌هراسی را در دنیا تقویت کند.    در جنگ روایت‌ها چه کردیم؟ حالا در این جنگ روایت‌ها، سینمای ایران شیعی برای روایت صادق از زندگی پدر مکتب جعفری چه کرده است؟ گرچه تلویزیون ایران درخصوص صدر اسلام و حوادث کربلا تولیدات قابل دفاعی داشته و می‌توان به مجموعه‌هایی مانند مختارنامه، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، تنهاترین سردار و... اشاره کرد که هر‌کدام دوره‌ای از تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار داده‌اند اما در این بین، جای یک فیلم سینمایی یا سریال در شأن بنیان‌گذار مذهب شیعه، به‌شدت احساس می‌شود.همان‌طور که بر همه روشن است، تاریخ تمدنی غرب بدون وجود آورده‌های علمی مسلمانان قطعا به جایی نمی‌رسید یا دست‌کم این دستاوردهای دانشمندان و عالمان اسلام بود که کتابخانه‌های غرب را تا دوره‌ای از تاریخ پر کرد.طبیعتا تمدن کنونی جهان، ازتلاش ملل گوناگون در طول تاریخ شکل گرفته است وسهم اسلام در پیدایش وتوسعه این تمدن، بیش ازدیگر تمدن‌ها نباشد، کمتر نیست. پرسش اینجاست که آیا سینمای ایران ظرفیت ساخت فیلمی برای بیان این تاریخ را ندارد یا ما با فقر سینماگران دغدغه‌مند و شیعه مواجه هستیم؟   دوران سینمای سکولار گذشته است علوم و تمدن اسلامی از مسیرهای مختلفی به غرب منتقل شد که ترجمه کتب عربی به زبان‌های اروپایی و تدریس و استفاده از کتب عربی که دانشمندان مسلمان آنها را در مراکز علمی نوشته یا ترجمه کرده بودند، بیشترین تاثیر را داشت. شاید این توضیحات برای اثبات اهمیت توجه به اقدامات اساسی امام صادق(ع) و جهاد علمی که او ایجاد کرد، کافی است تا متوجه باشیم که تا چه اندازه پرداخت به زندگی این دانشمند زمان، گردآورنده علوم اسلامی و سپس انتشار آن به سراسر دنیا و حتی تاثیرش بر شکل‌گیری غرب در سینما و تلویزیون اهمیت و جذابیت دارد. مردم ایران مخاطبانی مشتاق به تماشای آثار نمایشی با مضامین مذهبی و دینی هستند.در همین ماه رمضان گذشته واقعا روشن شد که دوران «تلویزیون، رسانه‌ای با ماهیت سکولار است» گذشته و نه‌فقط تلویزیون که سینما نیز تشنه تولیداتی با مضامین ارزشمند است؛ چراکه مخاطب سینمای امروز نیز چنین خواسته‌ای دارد و فیلم‌های دفاع‌مقدس یا انقلابی همیشه در ایران پرفروش بوده‌اند.   جای خالی استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری در سینما می‌توانیم با یک روایت دقیق و جذاب سینمایی، حقانیت شیعه و تاثیراتی را که بر فرهنگ بشری گذاشته، ثابت کنیم و این بار ما به‌عنوان شیعیان ۱۲امامی و باورمند به مهدویت بگوییم غرب چگونه غرب شد و حالا با فاصله از همان دستاوردها امروز به چه نقطه‌ای از اضمحلال فرهنگی رسیده است؟! در حقیقت دوران زندگی امام صادق(ع) را از هر منظری که مورد توجه قرار دهیم، سرشار از قصه‌ها و پیروزی‌های علمی و فرهنگی است که موجب شکل‌گیری دوران طلایی اسلام شد و تمامی این دستاوردها قابلیت نمایشی‌شدن دارد؛ ضمن این‌که امروز که جهان علیه هر نوع استکبار برخاسته و آزادگان مسلمان و غیرمسلمان خواهان برچیده‌شدن رژیم صهیونیست هستند، بهترین فرصت برای بیان وجوه استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری است و سینما باید دست‌به‌کار شود تا در این جنگ رسانه‌ای از موثرترین و فراگیرترین رسانه‌ها، یعنی فیلمسازی برای تولید محتواهایی متناسب با فرهنگ شیعی بهره برد و چه روایتی مهم‌تر و ضروری‌تر از روایت زندگی امام صادق(ع)؟! سینما قصه می‌خواهد،  حادثه و قهرمان نیاز دارد و دوران امام صادق یکی از توفانی‌ترین ادوار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاش‌ها و انقلاب‌های پیاپی متعددی را تجربه کرده، از جمله قیام خونخواهان امام حسین(ع) و از سوی دیگر در این دوره تاریخی شاهد برخورد مکاتب، ایدئولوژی‌ها و تضاد افکار فلسفی و کلامی هستیم که ناشی از برخورد امت اسلامی با مردم کشورهای فتح‌شده با دنیای خارج است. در آخر این‌که به نظر روایت این دوران طلایی از اسلام شیعی در سینما کمی همت، دغدغه و اسلام‌شناسی می‌خواهد تا فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان سینمای ایران دست‌به‌کار شوند و مدیران سینمایی و صدا‌وسیما را کنار خود ببینند و دست و دلبازانه برای فتح و پیروزی شیعیان، این بار نه مانند صدر اسلام با فدا کردن خون؛ بلکه با تخصیص بودجه کافی، بهره‌مندی از فناوری و استفاده از افراد باسواد و آگاه، آثاری نمایشی تولید کنند و مرزهای فرهنگی و هنری را درنوردند.

دیگر خبرها

  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری
  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌هایتان درباره نستعلیق پاسخ می‌دهد
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
  • غلامحسین امیرخانی در مقابل خبرنگاران می‌نشیند
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌های خوشنویسی پاسخ می‌دهد
  • روایت ندا قاسمی از آسیب دیدگی سعیدآقاخانی در سریال «نون خ» (فیلم)
  • خط رو خط مسائل اجتماعی
  • مخالفت حاج‌قاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی